Co to jest Webwriting?
W artykule:
1. Co to jest webwriting?2. Dlaczego tekst pisany do internetu jest inny?
3. Czym różni się czytanie?
4. Jak pisać do internetu?
a. rzeczowo
b. przejrzyście
c. prosto
d. zgodnie z SEO
Co to jest webwriting?
Webwriting, to profesjonalne pisanie tekstów do internetu, oparte na panujących tam zasadach, doświadczeniu, przeznaczeniu. Dopasowane do odbiorców, ich potrzeb, miejsca publikacji.![]() |
Obraz Gerd Altmann z Pixabay |
Dlaczego tekst pisany do internetu jest inny?
Dlaczego tekst pisany do internetu jest inny, niż ten, który piszemy do publikacji drukowanych?
Ponieważ dociera do innych czytelników, jest wyszukiwany w innym celu, posiada liczną konkurencję.
Czym różni się czytanie?
Czym różni się czytanie tekstu drukowanego i elektronicznego? Tekst drukowany i elektroniczny różni się celem czytania. Powieści czytamy dla przyjemności. Im są piękniejsze, wytworniejsze, czulsze, tym lepiej. Gazety czytamy, aby pozyskać informacje. Zwykle również całe, od początku do końca.
Inaczej kupowanie ich straciłoby sens.
Z materiałami w internecie jest inaczej. Jest ich tak dużo, że nie starczyłoby czasu na przeczytanie wszystkich. Dlatego zazwyczaj nie czytamy całości, tylko skanujemy tekst, szukając w nim jak największej liczby informacji. Czytamy tylko to, co nas interesuje, uzupełnia informacje, wzbogaca wiedzę, daje odpowiedź na zadawane pytanie.
Dlatego pisanie do internetu jest trudniejsze od pisania do druku. Jest obwarowane większymi wymaganiami.
Czytelnik w kilku pierwszych sekundach decyduje, czy zechce przeczytać artykuł, chociaż jego część, czy będzie szukał dalej.
Aby zatrzymać czytelnika, już na samym początku artykuł musi być wartościowy, interesujący, dawać odpowiedź na postawione pytanie. Musi wzbudzać zainteresowanie, chęć przeczytania go.
Dopiero w kolejnych wersach, akapitach wprowadzamy informacje dodatkowe, poboczne. Odwrócenie kolejności spowoduje utratę czytelnika.
![]() |
Obraz GDK-software z Pixabay |
Jak pisać do internetu?
1. Rzeczowo
Materiały do internetu, piszemy rzeczowo, konkretnie, treściwie, rezygnując z ozdobników, uogólnień, treści bezwartościowych, nic nie wnoszących, powtarzalnych. Nie używamy metafor, dygresji, określeń niezrozumiałych.
Piszemy tak, aby czytelnik nie zastanawiał się nad sensem słów, nie analizował ich, miał sprecyzowane informacje, gotowe odpowiedzi.
2. Przejrzyście
Treści internetowe piszemy lekko, przejrzyście, dzieląc je na krótkie akapity, wstawiając tytuły, śródtytuły, wyróżnienia, wypunktowania, ramki, obrazy, tabele, spis treści.3. Prosto
Piszemy w osobie drugiej, w sposób prosty. Nie używamy form bezosobowych, biernych, ponieważ utrudniają odbiór treści.
4. Zgodnie z SEO
Uwzględniamy zasady SEO. Używamy słowa kluczowe, długie frazy. Odpowiadamy czytelnikom na zadane pytania.---
© Emilia Ewa Szumiło
15.09.2023 r.
![]() |
Obraz Tumisu z Pixabay |
Komentarze
Prześlij komentarz